Dětská skupina Zanzík I, reg. č. CZ.03.01.02/00/24_061/0004443 je spolufinancování Evropskou unií v rámci OP Zaměstnanost plus. Cílem projektu je vybudovat a provozovat dětskou skupinu s kapacitou 12 dětí. V dětské skupině zajistíme kvalitní výchovu a péči nejmenším dětem a jejich rodičům tak pomoci se zapojením na trh práce.

Dětská skupina Zanzík I, reg. č. CZ.03.01.02/00/24_061/0004443 je spolufinancování Evropskou unií v rámci OP Zaměstnanost plus. Cílem projektu je vybudovat a provozovat dětskou skupinu s kapacitou 12 dětí. V dětské skupině zajistíme kvalitní výchovu a péči nejmenším dětem a jejich rodičům tak pomoci se zapojením na trh práce.

Dětská skupina Zanzík II., reg. č. CZ.03.01.02/00/24_061/0004353 je spolufinancování Evropskou unií v rámci OP Zaměstnanost plus. Cílem projektu je vybudovat a provozovat dětskou skupinu s kapacitou 12 dětí. V dětské skupině zajistíme kvalitní výchovu a péči nejmenším dětem a jejich rodičům tak pomoci se zapojením na trh práce.

Dětská skupina Zanzík II., reg. č. CZ.03.01.02/00/24_061/0004353 je spolufinancování Evropskou unií v rámci OP Zaměstnanost plus. Cílem projektu je vybudovat a provozovat dětskou skupinu s kapacitou 12 dětí. V dětské skupině zajistíme kvalitní výchovu a péči nejmenším dětem a jejich rodičům tak pomoci se zapojením na trh práce.

705 636 222
info@zanzik.cz
U Jam 779/16,
323 00 Plzeň

Začít spolu

Co je to vlastně Začít spolu?

Začít spolu je alternativní program, speciální přístup k výchově a vzdělávání dětí, který podporuje jejich přirozený zájem objevovat svět. Děti se učí formou hry a zkoumání a díky tomu jsou aktivními a hlavními účastníky toho, co se u nás ve školce děje.

Program se zaměřuje na rozvoj dovedností, které děti budou potřebovat v životě – učí se samostatnosti, spolupráci s ostatními, řešení problémů, ale také zodpovědnosti, protože právě děti jsou zodpovědné za to, co se učí, a to hlavně díky možnosti volby.

A jak Začít spolu funguje

Ve třídě jsou různé koutky tzv. „Centra aktivit“, kde si děti mohou zvolit, čemu se budou věnovat, a my jako pedagogové je během toho pouze jemně vedeme a jsme pro ně tzv. průvodci, vedeme je k tomu, aby si všímali nových věcí a přemýšleli nad tím co dělají, jak to dělají a proč to dělají.

Program Začít spolu respektuje individuální potřeby, schopnosti a dovednosti každého dítěte a díky tomu se vaše dítě může učit jeho vlastním tempem. Program také klade důraz na to, aby děti rozvíjeli nejen své znalosti, ale zejména praktické dovednosti, jako je například komunikace, řešení problémů nebo péče o své okolí.

Vzhledem k tomu, že vy, rodiče jste nedílnou součástí jak vašich dětí, tak naší dětské skupinky, jste do celého procesu zapojeni a máte možnost sledovat, jak se u nás vaše dítě rozvíjí a co se u nás děje.

Pro to, aby všechno tohle probíhalo správně je potřeba, aby děti byly v tzv. podnětném prostředí. To je takové prostředí, které dětem nabízí spoustu zajímavých a lákavých věcí, hraček a pomůcek k objevování, zkoumání a hraní.

Principy programu Začít spolu

Tyto principy pomáhají vytvářet prostředí, kde se děti cítí dobře, mohou si zkoušet různé věci, a zároveň se učí respektovat sebe, ale i ostatní a pracovat společně.

  • 1. Vzdělávání pro všechny děti = ve třídě jsou děti různého věku, schopností a zájmů. My pracujeme s každým dítětem individuálně tak, aby mělo možnost se rozvíjet svým vlastním tempem. My totiž víme, že každé dítě je jiné, a tak potřebuje něco jiného. Program Začít spolu to respektuje, takže všechny děti mají stejnou šanci učit se, poznávat a rozvíjet se.
  • 2. Aktivní zapojení dětí = děti nejsou jen posluchači a my nejsme vypravěči, nebo někdo, kdo by dětem jen přikazoval, co můžou a nemůžou dělat. Děti se totiž aktivně zapojují do toho, co se ve třídě děje a učí se zejména tím, že samy zkoumají a objevují své okolí.
  • 3. Učení v souvislostech = děti se neučí jednotlivé věci zvlášť, ale vše je propojené a vzájemně provázané. Například při stavění kostek děti nejenže staví, ale učí se o tvarech, barvách, velikostech, při hraní v kuchyňce nejenže vaří, ale během toho si také mohou procvičovat počítání. Díky tomu jim vše dává větší smysl a lépe chápou svět kolem sebe.
  • 4. Rodiče a komunita jako partneři = jak jsme již zmiňovali, vy jako rodiče jste pro nás nedílnou součástí. Jste u nás vždy vítání a budeme rádi za jakoukoli spolupráci s vámi nejen při konzultacích, ale také nám můžete pomáhat s nápady, můžete se účastnit aktivit, budeme pořádat různé akce, či můžete přijít a dětem předat něco zajímavého, z toho, čemu se věnujete a co máte rádi vy.

Koutky, nebo-li centra aktivit v Začít spolu

Děti si na začátku řízené činnosti vybírají, do kterého centra chtějí jít. Pokud rádi tvoří, jdou do ateliéru, pokud jim tvoření nic neříká a nebaví, ale za to preferují pohyb jdou do centra Pohyb. Nebojte, pokud si říkáte, že se takhle nebude vaše dítě rozvíjet naplno, bude. Během dne totiž děláme různé činnosti s dětmi i individuálně anebo nám pro rozvoj vašich děti slouží ranní kruh, který je více popsaný ve struktuře dne v programu Začít spolu.

Ateliér

  • Zde děti tvoří. Malují, lepí, stříhají nebo modelují z různých materiálů. Učí se vyjadřovat své nápady a pocity skrz kreativní činnost. Je to místo, kde rozvíjí svou fantazii a jemnou motoriku.

Knihy a písmena

  • Tento koutek je plný knih, písmenek a obrázků. Děti si tu prohlíží knížky, poslouchají pohádky anebo se také seznamují s písmeny. Pomáhá jim to rozvíjet slovní zásobu, zájem o čtení a podporuje to jejich komunikaci.

Domácnost

  • Toto centrum připomíná skutečnou domácnost. Děti si tu vaří, pečou, uklízí. Učí se zde základní praktické dovednosti, jako je starost o sebe a ostatní.

Kostky

  • Zde děti staví z kostek, dřívek nebo jiných materiálů. Učí se zde o tvarech, velikostech. Staví buď podle své fantazie, nebo třeba taky podle plánků. Rozvíjí svoji představivost.

Pokusy a objevy

  • Tady děti zkoumají svět kolem sebe. Dělají různý pokusy, pozorují a zkoumají přírodu a přírodní materiály, objevují a zkoumají věci, které je baví a zajímají. Učí se, jak věci fungují a získávají tím základní znalosti o světě.

Hudba

  • Děti zpívají, tančí, hrají na rozmanité hudební nástroje, poslouchají písničky. Učí se vnímat rytmus, melodii a rozvíjet svůj vztah k hudbě.

Pohyb

  • V tomto centru děti cvičí, překonávají různé překážky, staví si překážkové dráhy, skáčou, hrají si s míčem. Rozvíjí svou hrubou motoriku, koordinaci, zlepšují svou fyzickou kondici.

Voda a písek

  • Toto centrum je ideální, pokud vaše dítě miluje písek, vodu a rádo objevuje rukama. Hrají si zde totiž s vodou, pískem, a to jim umožňuje poznávat, jak se různé materiály chovají. Děti zde staví věci z písku, přelévají, přesívají, tvarují.

Dílna

  • Děti zde pracují s opravdovým materiálem, se kterým se mohou setkat doma u tatínků, dědečků, strýčků, … zatloukají hřebíky, vrtají, pilují, díky tomu se u dětí rozvíjí manuální zručnost.

Manipulace

  • Tento koutek je plný her a pomůcek, které podporují myšlení, logiku a manipulaci s drobnými předměty. Děti zde skládají puzzle, třídí předměty podle velikosti, druhu, barvy, tvaru, materiálu, nebo hrají jednoduché deskové hry.

Dramatika

  • Je místo kde si děti mohou hrát na různé role a situace, jako například na rodinu, lékaře, na obchod. Převlékají se zde do kostýmů, používají maňásky, loutky. Pomáhá jim to rozvíjet představivost, učit se vyjadřovat své pocity a zkouší si, jaké to je být někým jiným. Děti se tak učí spolupracovat, řešit problémy a komunikovat s ostatními, zatímco si hrají a baví se.

Struktura dne v Začít spolu

  • RANNÍ ÚKOL: děti při spolupráci s vámi, či prarodiči plní jednoduchý ranní úkol ráno po příchodu do MŠ. Je to jednoduchý, ale zároveň velmi důležitý a nezbytný prvek programu Začít spolu. Dětem to přirozeně pomáhá naladit se na nový den ve školce, usnadňuje jim to loučení s vámi a je to pro ně rituál, díky kterému si budou uvědomovat, co je nadále čeká, a to jim dodá pocit jistoty a bezpečí. Vám to zajistí klidnější přechod mezi domovem a školkou, protože děti dostanou hned po příchodu do MŠ nějakou konkrétní činnost, zároveň díky ranním úkolům získáváte přirozený vhled do toho, co vaše dítě dělá a co se u nás ve školce děje.
  • VOLNÁ HRA: po ranním úkolu následuje volná hra. Děti si samy vybírají, co budou dělat a s čím si budou hrát.
  • PRŮBĚŽNÁ SVAČINA: svačina je podávána průběžně a to znamená, že si děti samy rozhodnout, kdy si během hraní přijdou odpočinout a dát si něco malého k jídlu. Nemusí všichni svačit najednou a ve stejný čas, což jim dodá pocit svobody a volby. Vzhledem k tomu, že u nás v Zanzíkovi podáváme svačiny formou rautu znamená to také, že si vaše dítě vybere přesně to, co má rádo a na co má chuť.
  • RANNÍ KRUH: po volné hře se s dětmi scházíme v ranním kruhu. To je bezpečné místo pro scházení se a sdílení zážitků. Místo, pro rituály, kde si s dětmi povídáme, zpíváme a celkově zde děti motivuje pro další činnosti.
  • ČINNOSTI V CENTRECH AKTIVIT: V tomto čase si děti vyberou jedno z výše vypsaných center a tam se věnují různým činnostem, které mají v daném centru zadané. Děti zde plní zadaný úkol, společně s ostatními dětmi si vzájemně pomáhají, komunikují, řeší dané problémy. Ne vždy je otevřené každé centrum, přirozeně to tedy zabraňuje tomu, aby vaše dítě bylo neustále jen v jednom a tom samém koutku. Úkoly ve všech centrech obměňujeme, pokud by se tedy stalo, že si vaše dítě vybere jedno centrum víc dní po sobě, nebude tam pracovat na stejném úkolu.
  • HODNOTÍCÍ KRUH: po aktivitách v centrech aktivit se opět všichni scházíme v kruhu a děti zde sdílí své pocity, zážitky a zkušenosti z jednotlivých center. Hodnotí svou činnost za pomoci návodných vět od nás, učitelek jako je například.: co se jim povedlo, co se naučili, kdo jim pomohl či komu pomohli oni.
  • POBYT VENKU: děti si hrají na zahradě, opečovávají naše slepičky, králíčky, hrají různé pohybové hry, nebo jsme s dětmi na vycházce v lese, během které pozorují a zkoumají přírodu kolem nich.
  • OBĚD: po pobytu venku přichází čas na oběd. Děti zde vedeme k samostatnosti, sebeobsluze a stolování.
  • ODPOČINEK A KLIDOVÉ ČINNOSTI: četba knih a spánek nebo klidové činnosti a aktivity jako například prohlížení knih, pracovní listy a stolní hry pro děti, které nechtějí spát.
  • SVAČINA A VOLNÉ HRY: opět průběžná svačina, tedy prostor, kdy se děti mohou jít nasvačit v momentě kdy samy chtějí a volná hra, tedy hra podle vlastních zájmů.